Wastegate

Aplikacije koje zahtevaju dobre performanse kada je brzina motora mala, koriste manje turbokompresore. Iako su konstruisani da podnesu rotiranje osovine brzinom od 250000 o/m i da podnesu temparaturu izduvnih gasova od preko 1000 stepeni celzijusa, ipak postoji mogućnost da se mali turbokompresori preforsiraju prilikom većih brzina motora.

Da bi se ovo sprečilo, ugradjuje se  westegate ili ventil rasterecenja turbine. Ovo omogucava da kada pritisak dostigne maksimalnu dozvoljenu vrednost, dolazi do otvaranja ventila  koji omogucava da višak izduvnih gasova "zaobidje" turbinu i odlazi pravo u izduvni sistem.

Externi Wastegate ventil

 

Wastegate

 

Najčešće se koristi kod performans aplikacija odnosno prilikom tuning-a i omogućava fino podešavanje pritiska punjenja turbokompresora.

Pritisni Wastegate Ventil

Najprostiji oblik wastegate kontrole je pneumatski-pritisni ventil rasterećenja turbokompresora.  Ventil je direktno povezan sa izduvom kompresora, tako da kada pritisak počinje da raste i da deluje na aktuator,  opruga počinje da deluje na polugu koja potom otvara klapnu na kućištu turbine i deo izduvnih gasova odlazi direktno u izduvni sistem.

 

Wastegate

 

Komora ventila je podeljena na dva dela membranom. Sa porastom brzine i pritiska u turbokompresoru, raste i pritisak u komori ventila, sve do nivoa koji je dovoljan da pomeri oprugu  klipa. Kod dizel aplikacija, pritisak otvaranja wastegate ventila je prilično veći nego na benzinskim aplikacijama.

Vakumski Wastegate ventil

 

Wastegate

 

Vakumski ventil rasterećenja radi na sličnom principu kao i pritisni. Osnovna razlika je što ventilom upravlja centralna jedinica motora uz pomoć elektro magnetnih ventila i uz pomoć vakuma.

Kalibracija momenta otvaranja ventila se mora vrlo precizno podesiti, da bi rad motora bio normalan. Ako je kalibracija podesena isuviše nisko, usled cega turbo ne dostiže maksimalni dozvoljeni pritisak, performanse motora će u tom slucaju biti lošije, a ovo moze da izazove dim na auspuhu motora i porast temparature kod diesel aplikacija.

Ako se kalibracija podesi da bude visoka, brzine unutar kompresora ce biti više, usled čega moze doći do odredjenih kvarova na turbokompresoru i štete na motoru i instalaciji za napajanje motora vazduhom.